Наукові статті
Permanent URI for this collectionhttps://ir.kmu.edu.ua/handle/123456789/166
Browse
Browsing Наукові статті by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item Застосування психосинтезу у медико-психологічній допомозі при розладах харчової поведінки(ОНУ імені І.І. Мечникова, 2021) Півень Любов; Кучеренко ЄгорМедична допомога пропри соціально-психологічні труднощі в умовах подолання пандемії здійснюється в усіх напрямах охорони здоров’я, серед яких дієтологія займає чільне місце в роботі з розладами харчової поведінки (РХП). Окрім дієтологів, у цій царині працюють психіатри, психотерапевти та психологи. Нашу медико-психологічну допомогу ми опирали на психосинтезі – методі психотерапії, що виник на основі концепції самореалізації особистості, яку розробив італійський психіатр та психолог Роберто Ассаджіолі на початку ХХ століття. В контексті психосинтезу їжа та їда, так само як інші атрибутивні цінності (праця, родичі, захоплення, ідеї, матеріальні речі), може стати центром хибної самоідентифікації (об’єднуючим центром), навколо якого формується автономна частина особистості–субособистість. Вона виражається як захисна модель поведінки, коли будь-яка потреба вимушено задовольняється через вживання їжі або відмову від нього. Отже, субособистість, що виражається в порушеній харчовій поведінці (харчова субособистість), є симптомокомплексом неусвідомленої (витісненої) потреби, яка безпосередньо не пов’язана з голодом. Хибна самоідентифікація (наприклад, «я занадто гладкий») є наслідком домінування харчової субособистості, яка заміщує справжнє Я, знижуючи рівень самосвідомості та суб’єктності як вольового центру.Item ФЕНОМЕН РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ ОСОБИСТОСТІ У ПЕРІОД ДОРОСЛІШАННЯ: СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ(Вісник Національного університету оборони України, 2021-09) Ніколаєв Леонід; Скляренко СергійУ статті представлено результати теоретичного аналізу феномену «емпатії», проаналізовано особливості розвитку та прояву його в підлітковому віці, емпіричного дослідження психологічних особливостей розвитку емпатії в період дорослішання.Item ЕКЗИСТЕНЦІЙНА ТРИВОЖНІСТЬ ЯК ПРОБЛЕМА В ПСИХОСИНТЕЗІ(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2022) Теслер Оксана; Кучеренко ЄгорУ статті порушено проблему екзистенційної тривожності у зв’язку з різними стадіями самореалізації особистості в психосинтезі. Описано особливості переживання екзистенційної тривожності на кожній стадії самореалізації з урахуванням відповідних екзистенційніх конфліктів та типу провідної ідентифікації. Визначено способи вирішення екзистенційних конфліктів у практиці психосинтезу. Пропонується концепція екзистенційної тривожності не тільки як нормативної ознаки самореалізації особистості, але й її духовного розвитку. При цьому провідний тип ідентифікації є внутрішнім механізмом самореалізації особистості впродовж онтогенезу. Він формується внаслідок загострення екзистенційного конфлікту і не завжди збігається з термінальними кризами психічного розвитку. Стадії самореалізації визначаються екзистенційно значущою метою, конкретним типом провідної ідентифікації та відповідним внутрішнім конфліктом.Item The Development of Assertiveness of the Individual as a Subject of Communication(Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2022-08) NIKOLAIEV Leonid; HERASINA Svitlana; HRECHANOVSKA Olena; VLASENKO Olha; SKLIARENKO Serhii; HRANDE KaterynaThe problem of socialization of the younger generation in general and the development of assertiveness of the individual as a subject of communication, in particular, becomes especially relevant against the background of radical changes in social, political and economic life. The immaturity of the individual's ability to set and implement their own goals and aspirations leads to dissatisfaction with life, the emergence of social fear. Considering the development of assertiveness in neuropsychology, the emphasis is on working with the behavioral and motivational-value range of the individual, which indicates the difficulty of differentiating manifestations of self-confidence and aggressiveness. For the development of confident personality behavior, numerous psychological programs of active social psychological training offer trainings. The purpose is to theoretically identify and empirically investigate the neuropsychological features of the development of assertiveness of adolescents in a children's health institution and secondary school, diagnose neuropsychological factors and present the most pronounced individual psychological qualities of adolescents, which should be identified as psychological reasons that determine the development of assertiveness in adolescence. At different stages of the empirical study, a number of psychodiagnostic techniques were used: the questionnaire "Diagnosis of the assertiveness level"; methods of diagnostics of basic values; SOINT questionnaire; associative experiment with the following procedure of subjective scaling; colour test of relations, test- questionnaire "Emotional orientation"; level of subjective control; personal questionnaire of R. Kettell.Item ДО ПРОБЛЕМИ СТРУКТУРИ УЯВЛЕНЬ СТУДЕНТІВ ПРО УСПІШНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2022-11) Півень Любов; Кучеренко ЄгорВ статті здійснено теоретичний аналіз проблеми структури уявлень студентів про успішність особистості, що спонукало авторів до розрізнення двох видів досліджуваного явища – об’єктивної та суб’єктивної успішності. Встановлено, що об’єктивна успішність включає соціальну та визначається за пануючими в суспільстві загальноприйнятими критеріями особистісного успіху. Змістом таких уявлень є соціально усталені уявлення студента про успішну діяльність, що формуються внаслідок його соціалізації. Змістом уявлень про суб’єктивну успішність є індивідуальні знання студентів про успішну діяльність на основі учбово-професійного досвіду та стійних переконань щодо праці. Такий вид успішності орієнтує студентів як на реальну (дійсну, провідну) діяльність, так і на ідеальну (уявлювану, майбутню). Автори статті ототожнюють поняття критеріїв та компонентів успішності на основі умовного розрізнення динамічних та змістових аспектів цього явища. На основі аналізу попередньо проведених теоретичних та емпіричних досліджень встановлено, що в уявленнях студентів про успішність особистості домінують суб’єктивні компоненти: смисловий, мотиваційно-цільовий та регуляційно- поведінковий компоненти. Вони частково чи уповні збігаються за змістом з компонентами об’єктивної успішності. Автори зауважують, що лише в межах суб’єктивної успішності названа структура має форму ієрархії у студентів, що включає провідні та другорядні критерії їх актуального та прийдешнього успіху.Item ВНУТРІШНІЙ КОНФЛІКТ ЯК ВЗАЄМОДІЯ СУБОСОБИСТОСТЕЙ ДОРОСЛОГО В ПСИХОСИНТЕЗІ(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2022-11) Шахоєва Альона; Кучеренко ЄгорВ статті здійснено теоретичний аналіз субособистостей в концепції психосинтезу та представлено конфліктну взаємодію між ними як теоретичну модель констатації та вирішення внутрішнього конфлікту дорослого. Встановлено, що субособистість є напівавтономною та мало усвідомлюваною частиною особистості, що утворюється в різні вікові періоди навколо незадоволеної потреби і виражається як емоційно-поведінковий паттерн вмотивованої поведінки. Структура кожної з конфлктуючих субособистостей включає провідний мотив (потребу), типові тілесні і рухові відчуття, провідну емоцію чи почуття та домінуючі мисленнєві схеми. Також субособистість зовні виражається в типових мовленнєвих конструкціях. Основним джерелом формування та вияву субособистостей є соціальні ролі, з якими себе ототожнює дорослий суб’єкт. Наголошується, що субособистості є у здорової людити і множинність її особистості (поліпсихізм) не завжди передбачає психопатологію. Виділено чотири типи взаємодії між субособистостями. Проаналізовано розототожнення як важливий рефлексивно-вольовий механізм вирішення внутрішніх конфліктів у практиці надання психологічної допомоги дорослим клієнтам методом психосинтезу.Item ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ В ДОРОСЛОМУ ВІЦІ(Університету Григорія Сковороди в Переяславі, 2022-11) Соловйова Алiна; Кучеренко ЄгорУ статті теоретично проаналізовано проблему мотивації досягнення успіху в психологічній науці. На основі теоретичної моделі розвитку мотивації досягнення успіху визначено структуру цього явища, а також критерії та показники його розвитку. Встановлено, що мотивація досягнення успіху включає когнітивно-адаптаційний, діяльнісно-реалізаційний, результативно-оцінний та ціннісно- орієнтаційний компоненти. Представлено результати емпіричного дослідження мотивації досягнення успіху в дорослому віці на репрезентативній вибірці. Виявлено особливості розвитку досліджуваного явища в різних вікових категоріях дорослих. Встановлено, що найбільше мотивація в досягненні успіху виражена у дорослих від 21 до 30 років, найменше – у досліджуваних від 31 до 60, у яких натомість посилюється потреба в досягненні успіху. Мотивацію в уникненні невдач та в захисті мають переважно дорослі від 31 до 50 років.Item ЛІМІНАЛЬНІСТЬ СУБ’ЄКТА ЯК ВІДКРИТА ПРОБЛЕМА В ПСИХОЛОГІЇ ДОРОСЛОГО(Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022-12) Кучеренко ЄгорВ статті здійснено теоретичне дослідження лімінальності як здатності суб’єкта до порогового самопізнання та самозміни в дорослому віці. На основі порівняльного аналізу наукових джерел встановлено, що в сучасній психології лімінальність досліджено переважно як соціально-культурне явище. Автор зауважує, що в українській психології не розроблено теорію розвитку лімінальності, зокрема, в психології дорослого. Обґрунтовано деякі вихідні положення психосинтетичної концепції лімінальності та етапів розвитку цього явища на рівні особистості (як закономірного процесу) та на рівні суб’єкта (як довільно організованого засобами самотерапії та фахової допомоги). Вихідним є припущення про те, що лімінальність особистості – це перехідний стан порогового самоусвідомлення, який характеризується невизначеністю та дезорієнтацією і спричиняється вичерпним домінуванням різноспрямованих субособистостей: одна з яких – хибно негативна (травмована ідентифікація), а друга – хибно позитивна (захисна ідентифікація). Лімінальні стани мають місце на долімінальному етапі розвитку лімінальності, який збігається з періодом ранньої дорослості і не залежить безпосередньо від зміни соціальних ролей, статусу чи соціально- економічних потрясінь. Ознаками лімінальності особистості є ностальгічні переживання та незадоволена потреба в самоототожненні (парадокс «втрати невтраченого»). Висувається припущення, що лімінальність суб’єкта розвивається на власне лімінальному етапі (в середині життя дорослого) як здатність до порогового самопізнання та самозміни на основі розототожнення з домінуючими субособистостями з метою їх трансформації. На постлімінальному етапі лімінальність може стати новоутворенням, завдяки якому здійснюється подальша трансформація особистості з метою самоототожнення на базі ідеальних моделей. В концепції враховано невротичний тип розвитку лімінальності у разі «застрягання» дорослого на межі долімінального та лімінального етапів, яке супроводжується компенсаторним механізмом захисту – лімінальною паузою.Item ПСИХОСИНТЕЗ ЯК МЕТОД ПОСТТРАВМАТИЧНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ДОРОСЛОГО В УМОВАХ СОЦІАЛЬНОЇ ЛІМІНАЛЬНОСТІ(Психологічні студії, 2023) Кучеренко ЄгорВ статті представлено результати аналізу теоретичних засад психосинтезу як методу пост- травматичного розвитку особистості дорослого в умовах соціальної лімінальності – перехідної зміни суспільних структур, зокрема внаслідок війни. На основі першоджерел з психосинтезу та за результатами попередніх досліджень лімінальності суб’єкта в дорослому віці автор висуває концепцію посттравматичного розвитку (ПТР) як лімінального процесу, що має рівень порогового самопізнання та рівень порогової самозміни, які становлять саморозвиток постраждалої особистості внаслідок психотравматизації. Обидва рівні полягають у цілеспрямованому розвиткові суб’єктності дорослого (його самоусвідомлення та волі) з метою виявлення та трансформації травмованої (виживаючої) та захисної субособистостей у психологічній допомозі засобами психоедукації. Зберігаючи оригінальні поняття теорії психосинтезу, автор виснує, що етапи психоедукації збігаються з методологією психосинтезу загалом та відповідають етапам ПТР, зокрема: вони включають «пізнання себе», «володіння собою» та «трансформацію себе». Наголошується, що в психологічній допомозі дорослим у воєнний (лімінальний) та післявоєнний (постлімінальний) періоди становлення українського суспільства ПТР зводиться до особистісного розвитку з можливістю дальшої реалізації духовних потреб клієнта, які в психосинтезі не є провідними, а радше винятковими. Ключовою є заувага про важливість вчасного медико-психологічного розрізнення посттравматичного стресового розладу та ПТР, які мають подібні прояви, але різну природу внутрішніх суперечностей. Також в роботі з ПТР враховується невротичний тип подолання травми через лімінальну паузу, тобто хронічне домінування захисної субособистості в структурі неусвідомленого внутрішнього конфлікту, а відтак і неможливість досягти порогового самопізнання.Item ПСИХОСИНТЕЗ В ОСОБИСТІСНІЙ ПІДГОТОВЦІ ПІДЛІТКІВ ДО ОВОЛОДІННЯ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2024) Чіхман Андрій; Кучеренко ЄгорАвторами порушено проблему особистісної неготовності сучасних підлітків до оволодіння іноземною мовою і пропонується її вирішення через психолого-педагогічні засоби психосинтезу в умовах здобування базової загальної середньої освіти. Наголошується, що особистісна готовність не зводиться до високої мотивації до вивчення мови, а полягає у цілеспрямованому розвитку взаємозвʼязку (синтезу) між іншомовними ідентифікаціями через спеціально організовану роботу педагога, який володіє психосинтезом. Встановлено, що особистісна підготовка підлітків включає рефлексивний, регулятивний та вольовий компоненти, які збігаються з основними завданнями психосинтезу, зокрема в освіті. Здійснено теоретичний аналіз хибних субособистостей, які відповідають негативній та позитивній моделям мовлення учнів. Натомість пропонується уведення поняття іншомовної ідентифікації в науковий апарат дослідження з метою розмежування власне дидактичних (академічних) та психолого-педагогічних результатів учбової діяльності (особистісна готовність).