Факультет безперервного професійного медичного розвитку
Permanent URI for this communityhttps://ir.kmu.edu.ua/handle/123456789/132
Browse
Browsing Факультет безперервного професійного медичного розвитку by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 62
- Results Per Page
- Sort Options
Item General Care of a Patient (Manual Part 1)(Київський медичний університет УАНМ, 2017) Batushkin V.V.; Mozhdehi Z.K.Методичні вказівки з догляду за хворими для студентів 2 курсу медичного факультету англомовної форми навчання.Item Невідкладні стани в клініці внутрішніх хвороб(Київський медичний університет УАНМ, 2017) Батушкін Валерій Володимирович; Мегедь Володимир Петрович; Лаврінчук Ірина ОлександрівнаУ посібнику розглянуто аспекти діагностики та лікування невідкладних станів, які найбільш часто викликані патологією терапевтичного профілю. Видання може бути довідковим порадником із надання медичної допомоги на різних її етапах.Item Пропедевтика ревматичних захворювань(2019) Пузанова Ольга Геннадіївна; Батушкін Валерій ВолодимировичВпровадження системи безперервного професійного навчання лікарів, починаючи з опанування навчальних дисциплін "пропедевтика внутрішніх хвороб" і "Внутрішня медицина" на додипломному етапі, потребує оновлення навчально-методичного забезпечення з питань обстеження пацієнта з ознаками ураження опорно-рухового апарату, наявним або припущеним ревматичним захворюванням. У навчальному посібнику представлено скорочені анатомо-фізіологічні дані, принципи, особливості та методи обстеження пацієнта з ознаками ураження опорно-рухового апарату, висвітлено значущість клініко-анамнестичного методу дослідження в ревматологічній клініці, наведено поняття про провідні синдроми (суглобовий, м'язовий, кістковий, болю в спині, шкірної висипки тощо), описано методики оцінювання постави та ходи, огляду і пальпації суглобів, вимірювання обсягу рухів у них, пальпації та перкусії хребта, лабораторні та інструментальні методи дослідження тощо. Посібник рекомендується студентам 5-6 курсів медичного факультету та лікарям-інтернам. В умовах пріоритетного розвитку первинної медичної допомоги книга буде корисною для лікарів загальної практики-сімейної медицини, терапевтів, а також ревматологів.Item Клинические и иммунологические особенности вторичного иммунодефицита у жителей Донецкой области, вынужденно переселенных из зоны военных действий(2020) Жданюк Ю. И.; Такташов Г. С.; Гомозова Е. А.; Грона Н. В.; Супрун А. А.В дослідженні прийняли участь 57 осіб (36 жінок і 21 чоловік у віці від 29 до 56 років), пере- міщених із зони проведення АТО в Донецькій області, звернувшихся до лікаря – клінічного імунолога з симптомами захворювань, які почали проявлятися після перенесеного стресу внаслідок пребування в зоні військових дій в період з літа 2014 до весни 2015 року. Хворі скаржились на часті рецидивуючі респі- раторні захворювання і хвороби ЛОР–органів, піогенні ураження шкіри, тривалий рецидивируючий пере- біг герпетичної инфекції, лімфоаденопатію, тривалу лихоманку неясного генезу, їх непокоїли синдром хронічної втоми, ознаки порушень функцій центральної нервової системи. Тривалість симптомов – 1–3 роки, до початку військових дій подібні симптоми не турбували. Усім хворим було проведено імунологічне обстеження з визначенням субпопуляцій лімфоцитів і усіх фракцій імуноглобулінів. В усіх хворих виявле- но вірогідне (Р<0,05) із зрівнянням з нормальними показниками зниження Т–лімфоцитів (CD3+), Т–хелперів (CD4+) і натуральних кілерів (CD16+). Зниження CD3+ і CD4+ було особливо вираженим у хворих з часто рецидивуючими (3–6 раз на рік) вірусними інфекціями (18 хворих), але різниця з показни- ками в загальній групі пацієнтов була статистично невірогідною (Р>0,05). У пацієнтів с піодерміями и ре- цидивуючими запальними захворюваннями ЛОР–органів (27 хворих) також відмічалось зниження В–лімфоцитів (CD20+), однак із зрівнянням з рештою пацієнтів це зниження було статистично невірогід- ним (Р>0,05). Рівні імуноглобулінів класів М, А, G у хворих змінювались в залежності від стадій запально- го процесу і нормалізувались при ремісії. При цьому вірогідним (Р<0,01) було тільки підвищенння імуног- лобуліну М у гострий період. Зниження Т–клітинного імунітету частіше приводило до розвитку рецидивую- чих вірусних інфекцій, а В–клітинного (гуморального) імунітету – до розвитку хронічних піогених (бактеріальних, коккових) запальних захворювань шкіри і слизових ЛОР–органів.Item Порівняльний аналіз впливу традиційного і дистанційного типів навчання за підсумками дисципліни «внутрішня медицина» у студентів випускного курсу(2020) Такташов Г. С.; Грона Н. В.; Волошин Я. В.; Гомозова О. А.; Супрун О. О.Особливістю навчання студентів останньої третини 2019-2020 навчального року, на тлі карантинних заходів по SARS-COV-2, стало запровадження дистанційного навчання. Фрагментарність цього навчального року, що обумовлена частково традиційним, частково дистанційним навчанням у різних контингентів студентів, дозволяє обґрунтувати можливість і необхідність порівняльної оцінки і співставлення результатів цих підходів викладання. Мета - оцінити особливості впливу традиційного та дистанційного типів навчання на успішність з «внутрішньої медицини» у студентів випускного курсу за результатами державного іспиту. Проведено дослідження результатів випускного іспиту у студентів VI курсу медичного університету IV рівня акредитації. Дистанційний іспит проходив на моделі «стандартизованого пацієнта» у вигляді ситуаційного завдання, заснованого на реальному клінічному випадку з лабораторно-інструментальними даними, по розділах внутрішньої медицини «кардіологія», «пульмонологія», «ендокринологія», «гастроентерологія», «нефрологія», «ревматологія», «гематологія». Для порівняльного аналізу виділено 2 основні групи. 1-у групу склали 110 студентів, які навчалися в осінньому і на початку весняного семестрів в традиційному форматі з повноцінними практичними заняттями. В 2-у групу увійшли 55 студентів, що проходили навчання навесні в дистанційному форматі з використанням навчальної платформи і ресурсів Google Classroom, Google Meet. Статистична обробка отриманих результатів проведена за допомогою пакета прикладних програм «StatisticaStat-Soft, США» та «Microsoft Excel». Проведений аналіз виявив незначні відмінності рівнів загальної поточної успішності з предмету при традиційному і дистанційному типах навчання. При порівнянні підсумків двох форматів навчання відзначаються переважаючі результати якісної успішності в 1-й групі з найбільш вираженими відмінностями по розділах «кардіологія», «гастроентерологія» і вони достовірно залежать від рейтингу з дисципліни. Характер зниження рівнів загальної та якісної успішності за підсумками проведеного іспиту в 2-й групі, особливо по розділах «ревматологія» і «гастроентерологія», не корелює з рейтингом поточної навчальної підготовки. При аналізі структури стандартизованих питань іспиту найбільш висока результативність відповідей продемонстрована за вміннями «Діагностика провідного синдрому», «Формулювання попереднього клінічного діагнозу», «Визначення плану обстеження, прогнозу і профілактики» загалом по дисципліні і, особливо, по розділах «кардіологія», «гастроентерологія», «нефрологія» в обох групах, причому, з переважанням в 1-й. Найбільш низькі показники відповідей, особливо в 2-й групі, реєструвалися по вміннях «Лікування, тактика ведення», «Оцінка лабораторних та інструментальних методів дослідження» загалом по дисципліні, і в більшій мірі по розділах «гастроентерологія», «ендокринологія», «ревматологія». Виявлено негативну тенденцію впливу дистанційної форми навчання на підсумкову якісну успішність, на результати по окремих розділах дисципліни і структуру вмінь в умовах відсутності можливості засвоєння теоретичного матеріалу при безпосередній роботі з хворим на практичних заняттях. Застосування дистанційного навчання можливо як доповнення до традиційного в форматі змішаного навчання і перспективно в реалізації високотехнологічних інформативних методів для підвищення якості самостійної підготовки студентів до аудиторних занять.Item Особливості застосування інтерактивних високотехнологічних інформаційних та дистанційних методів при вивченні дисципліни «внутрішня медицина» в умовах змішаного навчання(2020) Такташов Г. С.; Грона Н. В.; Гомозова О. А.; Супрун О. О.; Козинська І. А.Сучасний стан системи вищої медичної освіти обумовлено великою кількістю чинників, в тому числі, зростаючим обсягом спеціалізованої інформації та необхідністю підвищення рівня самостійної роботи студентів, а також умовами певних обмежень, що не залежать від освітньої системи, наприклад, пов’язаними з карантинними заходами. Дана ситуація зумовлює формат змішаного навчання та пошук як нових так і вдосконалення традиційних методів і підходів в досягненні якісного освітнього процесу, метою якого є підготовка висококваліфікованого майбутнього лікаря-інтерніста. Для оволодіння дисципліною «внутрішня медицина», де однією з мотивуючих складових для студента, поряд з класичним навчанням «біля ліжка хворого» як самостійно, так і спільно з викладачем, також є актуальним впровадження інноваційних методів. Варіантами цього може служити застосування різноманітних інтерактивних форм навчання (рольова гра; робота у малих групах; кейс-метод; заняття-конференція; творчі завдання: тематичні кросворди, вікторини; інтерактивні відеокурси; методика у форматі: «мозковий штурм», «дискусія»; проведення науково-дослідницької роботи), а також використання різноманітних комп’ютерних мультимедійних навчальних програм, web-сайту кафедри, електронних підручників, online-конференцій, вебінарів та інших високотехнологічних засобів. Дистанційна форма навчання, що впроваджується вищою освітою останнім часом, безумовно, не може замінити традиційне навчання, де основні навички формуються в галузі практичного вдосконалення обстеження і лікування хворого, а може його доповнити в контексті змішаного навчання. Даний формат як фрагмент змішаного навчання при грамотному застосуванні може реально поліпшити взаємодію між викладачем і студентом в ситуаціях підготовки до аудиторного заняття і при самостійній роботі студента. У цьому випадку важливість самостійної теоретичної підготовки до практичного заняття набуває значення при зростанні мотиваційної складової в умовах організованої взаємодії і контролю успішності, що таким чином обґрунтовує можливість збільшення обсягу практичної роботи з хворими на аудиторній частині.Таким чином, застосування комплексного підходу при змішаному навчанні з використанням традиційних, інтерактивних і високотехнологічних методів сприяє підвищенню якості та ефективності освітнього процесу і дозволяє розширити можливості формування досвіду творчої та інноваційної діяльності студента, що в кінцевому рахунку, впливає на компетентність майбутнього лікаря-спеціаліста.Item Integrated and innovative approach to the study of the subject «CARDIOLOGY» at higher medical institutions(2020) Hrona N. V.; Suprun O. O.The active development of cardiology specified by the introduction of non-invasive and invasive informative diagnostic methods and numerous recommendations for treatment and prevention of cardiovascular diseases requires the training of a highly organized cardiologist. The purpose of this process is to educate a student who both has classical clinical analytical thinking and is well oriented in a great amount of information of modern laboratory and instrumental methods of examination and treatmentItem Methodical aspects of interactive students learning in medical HEI (higher educational institution) in studying in the subject «Internal medicine»(2020) Taktashov H. S.; Hrona N. V.The use of interactive forms of learning develops such important competencies as knowledge, skills, ability, desire for self-development in the learner. Interactive methods are best suited for a personality-centered approach since they involve co-teaching (collective, co-operative learning) with both the student and the teacher who are the subjects of the learning process. Thus, the use of interactive teaching methods increases the level of motivation in the development of the skills of general vocational training and the study of modern scientific achievements.Item ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ ПРОКСИМАЛЬНЫХ ТУННЕЛЬНЫХ НЕВРОПАТИЙ ВЕРХНЕЙ КОНЕЧНОСТИ(Новости хирургии, 2020) ТРЕТЬЯКОВА, А.И.; КОВАЛЕНКО, И.В.; ТРЕТЬЯКОВ, Р.А.; ЦЫМБАЛЮК, Ю.В.; ЧЕБОТАРЁВА, Л.Л.; ГАЦКИЙ, А.А.; ЦЫМБАЛЮК, Я.В.; ТРЕТЯК, И.Б.Item TUMOR MICROENVIRONMENT AND METABOLIC FACTORS: CONTRIBUTION TO GASTRIC CANCER(Experimental Oncology, 2020) Bubnovskaya, L.; Osinsky, D.Item Клініко-інструментальні та морфологічні паралелі при поєднанні хронічного гастродуоденіту й первинної артеріальної гіпертензії в дітей(Запорожский медицинский журнал, 2020) Ю. В. Марушко; А. С. Злобинець; С. Г. Гичка; Т. В. Гищак; О. В. Хомич; І. В. ГриневичМета роботи – надати клініко-інструментальну характеристику та оцінити морфологічні зміни слизової оболонки (СО) шлунка та дванадцятипалої кишки (ДПК) у дітей із коморбідним перебігом хронічного гастродуоденіту (ХГД) і первинної артеріальної гіпертензії (ПАГ). Матеріали та методи. Обстежили 102 дитини віком 9–17 років із ХГД і ПАГ. Перша група – 47 дітей із поєднанням ХГД і стабільної ПАГ, друга група – 55 дітей із ХГД і нормальним артеріальним тиском. Морфологічне дослідження біоптатів СО шлунка та ДПК виконали у 33 дітей. Результати. Під час ФЕГДС еритематозну гастродуоденопатію виявили у 57,4 % дітей І групи та 60,0 % дітей ІІ групи (р = 0,79), гіпертрофічні зміни СО шлунка та ДПК – у 6,4 % дітей І групи та 12,7 % дітей ІІ групи (р = 0,28), субатрофію – в 10,6 % дітей І групи та 14,5 % дітей ІІ групи (р = 0,56), ерозії – у 25,5 % дітей І групи та 12,7 % дітей ІІ групи (р = 0,1), моторно-евакуаторні порушення – у 63,8 % дітей І групи і 41,8 % дітей ІІ групи (р = 0,03). Морфологічне дослідження біоптатів СО показало статистично значущу різницю щодо порушення мікроциркуляції СО: повнокров’я СО виявили у 81,3 % дітей І групи і 52,9 % дітей ІІ групи (р = 0,02), виразний набряк – у 75,0 % дітей І групи і 41,2 % дітей ІІ групи (р = 0,049), крововиливи у власній пластинці – у 62,5 % дітей І групи і 23,5 % дітей ІІ групи (р = 0,02), мікротромбози – у 37,5 % дітей І групи і 5,9 % дітей ІІ групи (р = 0,03). Різниця встановлена також щодо деструктивних змін СО: мікроерозії виявили у 56,3 % дітей І групи і 17,6 % дітей ІІ групи (р = 0,02), ерозії – у 43,8 % дітей І групи та 11,8 % дітей ІІ групи (р = 0,04). Висновки. Поєднаний перебіг ХГД і ПАГ у дітей характеризується частішими моторно-евакуаторними й мікроциркуляторними порушеннями (повнокров’ям, вираженим набряком, крововиливами у власній пластинці, мікротромбозами), а також виразнішими ерозивними змінами СО порівняно з ізольованим перебігом ХГД.Item ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕБІГУ COVID-19 У ДІТЕЙ(Association of international educational and scientific cooperation, 2020) Ніколаєвська Є. О.; І. В. ГриневичНами було проаналізовано 158 випадків лабораторно підтвердженої коронавірусної інфекції методом ПЛР у дітей різних вікових груп у період з початку травня по кінець вересня 2020 року шляхом вивчення історій хвороб у КНП «Київська міська дитяча клінічна інфекційна лікарня». За нашими проведеними дослідженнями можна зробити висновки, що частіше хворіють діти до 5 років та мають неускладнений перебіг. Проте на відмінну від дорослих у дітей скарги на втрату нюху та смаку відзначаються рідше та у дітей у віці від 10 років та старше. Можливо дані за авгезію та аносмію у дітей не можуть буди цілковито дійсними, що пов’язано з складністю виявлення скарг у дітей молодшого віку.Item Rheumatic diseases: basics of diagnosis(2020) Puzanova O.H.; Batushkin V.V.The Standards and Guidlines for Quality Assurance in the European Higher Education Area include ensuring the quality of training and teaching, creating a wide base of advanced knowledge and competencies, improving curricula, and using flexible learning path and innovation in forms and methods of providing educational sevices. This is consistent with the principle of continuing education and confirms the need to improve methodologicfl support on arduous practical issues, especially at the undergraduate stage, in the residecy and primary care. Among such tasks, diagnostics of rheumatic diseases occupies a special place. The book's content correspods to the requirements of the curriculum in the discipline "Internal medicine" for medical students of higher education institutions. Both history of the description of rheumatic diseases and anatomy and physiology of the muscluloskeletal system are presented briefly, whereas semiotics, methodology and practical aspects of the examination and evaluation of a patient with muscluloskeletal symptoms or suggested rheumatic disease are described in details. Relevant international guidelines are also given. Educational material is submitted in accordance with the principles of practical orientation, optimal sufficiency, and the approaches such as systemic scientific, propaedeutic, consistent, autonomous, competence-based, and evidence-based. Complex didactic material is presented by theoretical information, demonstrated examples, questions and review test items for self-control. There are 25 tables and 23 figures in the book. Intended for medical students of the 5th and 6th years and postgraduates of an English-language form of training, as well as for continuing medical education of the genegal practitioners-family doctors, internists, rheumatologists, and orthopedic traumatologists.Item Мета дослідження: надати характеристику обміну мелатоніну та кортизолу у дітей з поєднаним перебігом хронічного гастродуоденіту та первинної артеріальної гіпертензії.(Сучасна педіатрія. Україна, 2020-03-17) Злобинець Антоніна; Марушко Юрій; Гищак Тетяна; Долинна ОльгаМета: дати характеристику обміну мелатоніну та кортизолу у дітей з поєднанням хронічного гастродуоденіту (ХГД) та первинної артеріальної гіпертензії (ПАГ). Матеріали і методи. Обстежено 101 дитину віком 14–17 років. Першу групу склали 30 дітей з поєднанням ХГД та ПАГ, другу — 33 дитини з ХГД та нормальним АТ, третю — 38 здорових дітей. Оцінювалися рівні «вільного» кортизолу (ВК) та 6-сульфатоксимелатоніну (6-СОМТ) у денній і нічній сечі. Результати. Порівняно із здоровими дітьми концентрації ВК і 6-СОМТ вдень були вищими у пацієнтів обох клінічних груп. Вночі ВК був вищим порів- няно зі здоровими дітьми тільки в першій групі (р<0,05). Нічний рівень 6-СОМТ достовірно не відрізнявся від здорових дітей. Разом з тим порівняно з другою групою пацієнти першої групи мали вищий рівень денного ВК (р=0,03) і тенденцію до зниження нічної екскреції 6-СОМТ (р=0,05). Найбільш виразні циркадні порушення екскреції 6-СОМТ і ВК формувалися при ерозивних змінах слизової оболонки шлунка і ДПК, особливо при поєднанні з ПАГ. Висновки. У дітей з поєднаним перебігом ПАГ та ХГД значно змінені показники вмісту 6-СОМТ і ВК в сечі, ніж у здорових дітей та хворих на ХГД. Такі зміни більш виразні при ерозивному ураженні слизової оболонки шлунка. Дослідження виконані відповідно до принципів Гельсінської Декларації. Протокол дослідження ухвалений Локальним етичним комітетом всіх зазначених у роботі установ. На проведення досліджень було отримано поінформовану згоду батьків дітей (або їхніх опікунів). Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересівItem Трансплантація стовбурових клітин при лікуванні хворих на дитячий церебральний параліч(Клітинна та органна трансплантологія, 2020-05) Петрів, T. І.; Taтарчук, M. М.; Цимбалюк, Я. В.; Цимбалюк, Ю. В; Цимбалюк, В. І.Дитячий церебральний параліч (ДЦП) залишається на сьогодні значною проблемою, незважаючи на науково-технічний прогрес. Висо- кий ступінь інвалідності та незадовільна якість життя пацієнтів цієї категорії обумовлює необхідність пошуку та впровадження новітніх методів лікування, одним з яких є трансплантація стовбурових клітин. Застосування регенеративних клітинних технологій у лікуванні хворих на ДЦП є надзвичайно перспективним напрямком. Численні експериментальні дослідження із застосуванням стовбурових клітин з різних джерел значно розширили не лише розуміння механізмів їх впливу при ДЦП, а й показали безпечність і ефективність клінічного застосування та гостру потребу у продовженні досліджень у цій галузі. Цей огляд присвячений використанню регенеративних клітинних технологій у лікуванні ДЦП, сучасному стану та перспективним під- ходам до лікування ДЦП стовбуровими клітинами.Item Щодо формування професійних здібностей при взаємодії в організованому колективі з урахуванням гендерних відносин на моделі навчання в малих групах(2021) Такташов Г. С.; Грона Н. В.; Петряєва О. Б.; Гомозова О. А.,; Супрун О. О.Актуальним питанням сьогодення для суб’єктів сучасного інформаційного суспільства, що динамічно розвивається, є постійний процес набуття і вдосконалення нових знань та умінь в умовах безперервної освіти. Інтерактивні технології навчання, однією з яких є робота в малих групах, сприяють підвищенню засвоєння професійних здібностей, ефективності реалізації у подальшому придбаних компетенцій, як в індивідуальній, так і в колективній формах діяльності, поряд з позитивними міжособистісними і гендерними взаємовідносинами, що формуються при цьому.Item Concept review of ehealth development in Ukraine at the current stage(2021) Taktashov H. S.; Petriaeva O. B.; Hrona N. V.; Voloshyn Ya. V.; Suprun O. O.The concept of eHealth in Ukraine is based on the formation of a roadmap for the development of the system taking into consideration the current status, existing and possible problems. The ways to positive reform achievement are in the area of improving and quality implementation of regulatory and legal framework, resource, organizational, management and technical support along with the implementation of security and availability of e-health.Item Формування груп ризику з урахуванням інтервалу QT й QT коригованого у дітей, хворих на цукровий діабет 1 типу(Modern pediatrics. Ukraine, 2021-01-20) Шевченко Тетяна Антонівна; Майданник В.Г.; Гнілоскуренко А.В.; Мітюряєва І.О.; Кривонос Ю.М.; Бурлай В.Г.; Качалова О.С.Перебіг цукрового діабету 1 го типу (ЦД 1) у дітей може ускладнюватися серцево судинними порушеннями у вигляді життєво загрозливих аритмій, особливо в пацієнтів із вродженим синдромом подовженого інтервалу QT. Залишається актуальним визначення груп ризику розвитку таких ускладнень, пошук алгоритмів діагностики та подальшої тактики ведення дітей, хворих на ЦД 1, із набутим і вродженим синдромом подовженого інтервалу QT. Мета — визначити групи ризику розвитку серцево судинних ускладнень у дітей, хворих на ЦД 1, з урахуванням тривалості інтервалів QT і QT коригованого. Матеріали та методи. До обстеження залучено 53 дітей, хворих на ЦД 1, поділені на дві групи залежно від тривалості захворювання. Для визначення релевантних для дослідження показників проведено оцінку біоелектричної активності серця шляхом ЕКГ і холтерівського моніторування ЕКГ. Для додаткової оцінки стану пацієнтів протягом тривалого часу їм запропоновано вести щоденник із моніторингом важливих для дослідження параметрів. Статистичну обробку результатів дослідження проведено програмою SPSS 22.0. Результати та висновки. Доведено зміни в тривалості інтервалу QT коригованого та його дисперсії залежно від тривалості захворювання, а також встановлено вплив рівня глікемії та інсулінотерапії на значення цих показників. Для дітей з уперше встановленим ЦД 1 розроблено алгоритм виявлення груп ризику розвитку серцево судинних ускладнень, пов'язаних із синдромом подовженого інтервалу QT, що дає змогу визначити три групи ризику і тактику їх подальшого ведення. На думку авторів, головною метою зниження ризику розвитку серцево судинних ускладнень у вигляді шлуночкових аритмій (які можуть призводити до синдрому раптової смерті) є своєчасне діагностування синдрому подовженого інтервалу QT. Важливим є розпізнавання вродженого синдрому подовженого інтервалу QT, оскільки нестабільний рівень глікемії та призначення інсулінотерапії можуть значно погіршити стан дитини. Для дітей з уперше виявленим ЦД 1 до призначення інсулінотерапії запропоновано власний алгоритм виявлення груп ризику розвитку серцево судинних ускладнень, пов'язаних із синдромом подовженого інтервалу QT, тактики їх подальшого ведення. Дослідження виконано відповідно до принципів Гельсінської Декларації. Протокол дослідження ухвалено Локальним етичним комітетом зазначених у роботі установ. На проведення досліджень отримано інформовану згоду батьків, дітей. Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.Item FUNCTIONAL AND STRUCTURAL EFFECTS OF VITAMIN D ON DIABETIC KIDNEY(INTERNATIONAL JOURNAL OF CURRENT RESEARCH, 2021-01-30) Shevchenko T.A.; Burlaka Ie. A.Vitamin D is vitamin and hormone with huge range of calcium-dependent and calcium-non- dependent functions. Chronic kidney disease and diabetic nephropathy patients have a high incidence of cardiovascular and infectious morbidities. Increasing evidence indicates a relationship between vitamin D deficiency and cardiovascular and infectious mortality risks. Kidne is a target organ for Vitamin D3. This article is to review and summarize the pleiotropic effects of Vitamin D in patients with Diabetes Mellitus and Diabethic Nephropathy.Item Preservative-free tafluprost in glaucoma patients with diabetes.(Egyptian Journal of Ophthalmology, 2021-03-11) Veselovskaya, Zoya